آموزش

تاریخچه لپ تاپ ها از آغاز تا به حالا

 

تاریخچه لپ تاپ از آغاز تا به حالا

با سلام خدمت دوستان و همراهان گرامی مجموعه کلینیک همراه، امروز آمدیم که توضیح دهیم اولین لپ تاپ ها به چه شکل و ساخت کدام شرکت یا برند بوده، با ما همراه باشید.

لپ تاپ یا  رایانه کیفی(در لغت نامه) معنی لپ تاپ چیست؟ چرا همچین اسمی  برای این دستگاه انتخاب شده است؟ خب باید بگم که لپ تاپ به معنی (رو دامان) میباشد که در مقابل کامپیوتر های رو میزی قرار میگیره، دلیل نام گذاری این دستگاه دور از نحوه استفاده اون نیست ،  کلمه لپ تاپ ساخت شده از دو بخشه lap   و  top میباشد lap   به معنی( روی پا )میشود و top به معنی (بالا) میشود و نحوه کار کرد لپ تاپ به همین شکل است.

 

وضعیت ساختاری و شکلی ظاهری لپ تاپ

لپ تاپ ها تقریبا میشه گفت بین 1 تا 7 کیلو وزن دارن و این به مواد مصرفی ساخت کالا بستگی دارد، یک لپ تاپ ساخته شده از این اجزا میباشد که باتری آن که از آداپتور AC/DC تغذیه می کند، مادربرد در داخل دستگاه که شامل بخش های متفاوت می باشد. کیبورد متصل به دستگاه همراه با ترک پد و یه صفحه نمایشگر که نسبت به دستگاه و مدل سایز متغیری دارد.

ویژگی های لپ تاپ

لپ تاپ ها بر اساس سه ویژگی میتوان دسته بندی کرد:

  1. اندازه
  2. نوع کاربرد
  3. برند

اگر بر اساس اندازه بخواهیم تقسیم کنیم ، سه گروه هستند.

  1. نوت
  2. اولترابوک
  3. لپ تاپ هیبریدی

حالا اگر تقسیم بندی بر اساس نوع کابرد باشد، دسته بندی آن به صورت زیر است:

  1. لپ تاپ دانشجویی
  2. لپ تاپ مالتی مدیا
  3. لپ تاپ صنعتی( تجاری)
  4. لپ تاپ برای مصرف خانگی
  5. لپ تاپ گیمینگ و گرافیکی

لپ تاپ ها در حال حاضر توسط شرکت های مختلف با نام های تجاری (برند) متفاوت تولید می شوند مانند لپ تاپ های HP، DELL، LENOVO، MSI، ASUS، ACER، APPLE، MICROSOFT، SONY، SAMSUNG، TOSHIBA، LG  و…

اولین لپ تاپ دنیا
نخستین لپ تاپ در تاریخ سوم آوریل سال 1981 میلادی به نام 1 Osborne  پا به بازار گذاشت و دارای 52 (کارکتر) بود اما با گذشت 35 سال از این دستاورد مهم بشر ، حمل و جابه جایی نمونه های فعلی در مقایسه با نخستین لپ تاپ ساخته شده بسیار ساده تر است.

 

جالب است بدانید اولین لپ تاپ موجود وزنی برابر با 10 کیلو 700 گرم داشت که برای جا به جایی بسیار دشوار و حجیم بود و طراحی آن (lee Felsenstein) بود.

 

طراحی اولین لپ تاپ شرکت اپل

بعد از طراحی نخستین لپ تاپ قابل حمل، شرکت اپل در سال 1989 میلادی تصمیم به ساخت اولین لپ تاپ مجهز به سیستم عامل مک  به وزن 2 کیلوگرم و صفحه نمایش بزرگ کرد.

شکل حال حاضر لپ تاپ ها

لپ تاپ ها در سال اخیر به صورتی پیشرفت کردن که قابل بیان نیست، بسیار سبک و حافظه داخلی ارتقا یافته دسترسی به خیلی از امکانات جدید و بسیار حرفه ای میتوان به معنی واقعی پیشرفت را در لپ تاپ های جدید دید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *