آموزش

رفع خطای CE-33991-5 (شبکه) در پلی استیشن

آسیب دیدن کلیدهای آنالوگ کنترلر دوال‌شاک 4

کنترلر دوال‌شاک 4 یکی از بهترین کنترلرهایی است که سونی برای کنسول های بازی خود طراحی کرده است. این کنترلر با وجود مزایای بسیار زیادی که دارد، دارای برخی معایب نیز می باشد. جنس پلاستیکی نرم کلید آنالوگ این کنترلر یکی از نقاط ضعف آن محسوب می شود که با وجود راحت‌تر کردن کار با دسته، باعث می شود تا این بخش به سرعت دچار آسیب دیدگی شود. اما با توجه به قیمت بالای دوال‌شاک 4 اصلاً به صرفه نیست که تنها به خاطر خراب شدن یک دکمه آن را کنار بگذارید!

راه‌حل:

استفاده از برچسب‌های ویژه‌ای که برای آنالوگ استیک طراحی شده می تواند بهترین راه‌حل برای این مشکل باشد. به عنوان GelTabz یکی از این نوع برچسب‌ها است که هم کار کردن با دکمه‌های آنالوگ را بسیار راحت‌تر می کند و هم مانع آسیب دیدن آن ها می شود. در هر بسته GelTabz چهار برچسب وجود دارد که برای استفاده بر روی دو کنترلر کافی خواهد بود. این برچسب‌ها هم در دوال‌شاک 3 و هم دوال‌شاک 4 کاربرد دارند.

 

مشکلات اتصال به شبکه پلی استیشن

مشکلات مرتبط با اتصال به شبکه پلی استیشن یکی از رایج‌ترین مشکلاتی هستند که کاربران پلی استیشن 4 با آن مواجه می شوند. این مشکل در اغلب موارد در قالب خطاهای شماره NW-31201-7 و WV-33899-2 بروز می کند. شبکه پلی استیشن هر از گاهی دچار مشکل شده و از دسترس خارج می شود اما خوشبختانه این اتفاق زیاد طول نمی کشد و مشکلات مربوط به شبکه معمولاً در سریع‌ترین زمان برطرف می شوند. خطاهای مربوط به خود شبکه معمولاً با شماره CE-33991-5 به اطلاع کاربر می رسند و در چنین مواقعی تنها باید صبر کنید تا شبکه دوباره در دسترس قرار بگیرد. البته به غیر از این مورد، در برخی مواقع ممکن است با وجود فعال بودن PSN، کنسول شما قادر به اتصال به شبکه نباشد که برای برطرف کردن مشکل چند راه‌کار را در ادامه ارائه خواهیم کرد.

راه‌کارهای احتمالی:

  • تغییر تنظیمات DNS، اگر تمام دستگاه های دیگر در شبکه خانگی شما کار کرده و به اینترنت متصل هستند، اما نمی‌توانید با کنسول پلی استیشن به PS4 وصل شوید، می توانید سعی کنید تنظیمات DNS خود را تغییر دهید. ابتدا به تنظیمات شبکه بروید و نوع اتصال مورد استفاده خود را انتخاب کنید که یا به صورت وای-فای و بی سیم است و یا به صورت سیمی شبکه اینترنت خود را انتخاب کنید، تنظیمات خودکار آدرس IP را انتخاب کنید، و برای نام میزبان DHCP هم گزینه do not use را انتخاب کنید، در این مرحله پنجره ای با دو تنظیمات مختلف DNS ظاهر خواهد شد که باید حالت دستی را انتخاب کنید. پس از آن، DNS اولیه را به صورت “8.8.8.8” و DNS ثانویه را نیز به صورت “8.8.4.4” وارد کنید، با این کار کنسول سعی خواهد کرد تا اتصال شبکه را بررسی کرده و در صورت نبود مشکل به PSN متصل شود.
  • به‌روزرسانی فرم ویر مودم  قدیمی بودن فرم ویر مودم یا روتر در اغلب موارد منجر به بروز مشکلات در زمینه اتصال دستگاه‌ها به اینترنت می شود به طور معمول، در پایین یا پشت روتر / مودم شما اطلاعاتی در مورد چگونگی به‌روزرسانی فرم ویر درج شده است که با بررسی آن می توانید با نحوه انجام کار آشنا شوید. مراحلی را که توسط سازنده گفته شده دنبال کنید و یا برای دریافت کمک بیشتر با ارائه دهنده خدمات اینترنت خود تماس بگیرید پس از به‌روزرسانی فرم ویر مودم خود، دوباره اقدام به متصل کردن کنسول خود به شبکه پلی استیشن کنید.
  • جدا کردن و دوباره وصل کردن کابل شبکه  پلی استیشن 4 خود را خاموش کرده و آن را از برق جدا کنید سپس، کابل مودم و یا روتر خود را نیز از برق جدا کنید، چند دقیقه صبر کنید و مودم را دوباره به برق وصل کنید، بعد از اینکه مودم به طور کامل بوت و به اینترنت متصل شد، کنسول خود را نیز به برق وصل کرده و روشن کنید. این کار به طور کامل تنظیمات کنسول و شبکه خانگی را بازنشانی می کند و می تواند باعث شود تا پلی استیشن 4 دوباره به شبکه سونی وصل شود.
  • نحوه اتصال به شبکه را دوباره به کنسول خود یاد دهید، فناوری گاهی اوقات خنده دار می‌شود و یکی از راه‌های جالبی که برای اتصال دوباره پلی استیشن 4 به شبکه PSN پیشنهاد می شود، پاک کردن تنظیمات شبکه و وصل کردن دوباره آن است، تنها کاری که باید بکنید این است که به سادگی اتصال کنسول به شبکه را حذف کرده و سپس از طریق طی کردن مراحل لازم برای اتصال مجدد کنسول تلاش کنید.

 

خطاهای مربوط به خواندن دیسک و اجرای برخی بازی‌ها

خطاهای مربوط به عدم اجرای دیسک ها که معمولاً با شماره CE-35486-6 مشخص می شوند، در حالت کلی می تواند نشان دهنده آسیب دیدگی دیسک باشد با این حال این خطاها ممکن است به علتی غیر از آسیب دیدن دیسک هم بروز کند که البته خوشبختانه تعداد چنین مواردی بسیار کم و نادر است. یک خطای دیگر هم مشابه با این خطا وجود دارد که با شماره CE-34878-0 مشخص شده و برخی مواقع در هنگام اجرای بازی های دانلودی نمایان می شود. معمولاً راه‌حل‌هایی که برای این دو تا خطا ذکر می شوند نیز با هم مشابه بوده و در نتیجه هر دو مورد را در یکجا ارائه کرده ایم.

راه‌کارهای احتمالی:

  • تنظیم دوباره چرخه پاور همانند بخش قبل در اینجا هم قطع تمامی اتصالات و کابل‌ها و نصب دوباره آن ها می‌تواند چاره ساز باشد، تنها کاری که باید بکنید این است که پس از خاموش کردن کنسول و جدا کردن تمامی کابل‌ها، کلید پاور را برای 30 ثانیه فشار دهید، سپس اجازه دهید دستگاه برای حداقل دو دقیقه استراحت کند و بعد از آن با اتصال دوباره تمامی کابل ها و روشن کردن کنسول، وجود مشکل را دوباره بررسی کنید.
  • نصب دوباره بازی در کنسول‌های جدیدی مانند پلی استیشن 4 حتی بازی‌های فیزیکی هم برای اجرا باید نصب شده و برخی فایل های مورد نیاز خود را بر روی هارد دستگاه کپی کنند، بنابراین حذف و نصب دوباره بازی در پاره ای از مواقع می تواند مشکل عدم اجرای صحیح بازی را برطرف کند، برای این کار دیسک بازی را از کنسول خارج کنید بر روی آیکون بازی در رابط کاربری سیستم عامل کنسول رفته و دکمه Options را بر روی کنترلر فشار دهید، پس از این کار می توانید با انتخاب گزینه حذف بازی، آن را از کنسول خود پاک کنید حالا دوباره دیسک بازی را داخل دستگاه قرار داده و مراحل نصب را که به صورت خودکار شروع می شود، ادامه دهید این روش حتی برای بازی های دیجیتالی هم می تواند مؤثر باشد و حذف و نصب دوباره آن ها برخی مشکلات را برطرف می کند.
  • دوباره‌سازی پایگاه داده دیسک بازی را از کنسول خارج کرده و کلید پاور را تا زمانی که دو صدای بیپ مانند شنیده شود، نگه دارید. سپس دوباره کلید پاور را فشرده و برای حدود پنج ثانیه نگه دارید تا کنسول در حالت safe mode بوت شود. حال کنترلر دستگاه را از طریق کابل یو اس بی به آن وصل کرده و گزینه دوباره‌سازی پایگاه داده (rebuild database) را انتخاب کنید، با اینکه این کار در بسیاری از مواقع تنها چند دقیقه زمان می برد اما برخی اوقات هم ممکن است کامل شدن آن چند ساعت طول بکشد.
  • نصب آخرین به‌روزرسانی‌ها، حتماً از به‌ روز بودن سیستم عامل و برنامه‌های کنسول خود اطمینان حاصل کنید اگر به‌روزرسانی جدیدی برای کنسول شما منتشر شده، حتماً آن را دانلود و نصب کنید زیرا ممکن است مشکل شما در این به‌روزرسانی برطرف شده باشد.
  • بازگرداندن سیستم به حالت اولیه خود همانند گوشی‌های هوشمند که با بازگردانی به تنظیمات کارخانه بسیاری از مشکلات آن ها حل می شود، کنسول ها هم برخی اوقات با مشکلاتی روبرو می شوند، که تنها راه چاره آن بازنشانی دوباره تنظیمات اولیه دستگاه است. قبل از اینکه بخواهید این کار را در پلی استیشن 4 انجام دهید، حتماً از سیوها و سایر اطلاعات خود یک نسخه پشتیبان تهیه کنید. این نسخه پشتیبان را می توانید بر روی حافظه فلش و یا فضای ابری ذخیره و بعداً دوباره مورد استفاده قرار دهید. پس از انجام عملیات پشتیبان‌گیری می توانید با مراجعه به بخش تنظیمات کنسول و انتخاب گزینه initialization تمامی تنظیمات را به حالت اولیه خود بازگردانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *